Kirsten Dunst als de bruid Justine in "Melancholia"
Films waarin de mensheid bijna kopje onder
gaat, zijn er zo langzamerhand een heleboel. Ik denk daarbij aan “Asteroid”, “The
Day after Tomorrow” en “2012”. De nadruk in deze producties ligt meestal op het
vette spektakel. Wolkenkrabbers storten als kaartenhuizen in elkaar, tsunami´s
overspoelen met nietsontziend geweld de kust en snelwegen zijn verstopt met
automobilisten die in paniek aan apocalyptische verschrikkingen proberen te
ontkomen. Veel minder vaak worden films uitgebracht waarin de regisseur
probeert te laten zien welk effect zo’n catastrofe heeft op de psyche van
degenen die erdoor worden getroffen. Lars von Trier deed met zijn in 2011
uitgebrachte `Melancholia´ een poging om dat thema nader uit te werken; ik denk
dat hij in zijn opzet is geslaagd.
De hoofdrol
in deze productie is weggelegd voor de actrice Kirsten Dunst. Zij speelt de rol
van de depressieve Justine. ‘Melancholia’ begint met een close up van haar. Uiterst
traag en met een in-trieste blik opent zij haar ogen, alsof ze het liefst
meteen weer terug zou willen zinken in een diepe lethargie. Deze openingsscene
wordt gevolgd door minutenlange beelden in slow motion van een parkachtig landschap.
Aan de hemel is niet alleen de maan te zien, maar ook een planeet die een
blauwige gloed werpt over het landschap. Deze opnamen worden afgesloten met
beelden van een botsing tussen deze planeet en de aarde.
In
feite is dat de essentie van de hele film: melancholie die zó onnoemelijk zwaar
is, dat hij leidt tot het definitieve einde. Toch zou je dat niet denken als je
kijkt naar wat er op die slow motion-beelden volgt. De eerste helft van de film
speelt zich namelijk af in een landhuis waar een pas getrouwd paar zijn bruiloftsfeest
viert. De bruid Justine, gespeeld door Kirsten, probeert de schijn op te houden
dat ze gelukkig is, maar achter dat masker wordt ze verteerd door angst en
diepe melancholie. Naarmate de avond vordert vlucht ze daarom steeds vaker de
feestzaal uit. Haar zus Claire, gespeeld door Charlotte Gainsbourg, en haar
zwager, een rol van Kiefer Sutherland, weten haar telkens over te halen om
terug te keren, maar haar gedrag blijft zonderling.
Zo
rijdt ze ’s avonds laat in een golfkarretje door het park rondom het landhuis
om naar een blauwe planeet te kijken die de aarde steeds dichter nadert. Iedereen
weet dat hij de aarde rakelings zal passeren, maar het is onzeker wat er daarna
gaat gebeuren: misschien keert hij daarna terug om op de aarde te botsen. Bij
een volgende ontsnapping uit de feestzaal komt één van de gasten, een collega
van haar, bezorgd achter haar aan. Zonder veel omhaal gooit ze hem op het gazon
en heeft seks met hem, en dat nota bene op de avond van haar bruiloftsfeest. Alsof
er niets gebeurd is, loopt ze daarna terug naar de feestzaal.
Rond
middernacht gaat ze samen met haar nieuwbakken echtgenoot naar de bruidssuite. Verlekkerd
begint hij zich uit te kleden, maar merkt al snel dat zijn bruid geen
gemeenschap met hem wil en de kamer verlaat. Als hij even later ziet dat ze ook
nog ruzie met één van de gasten staat te maken, besluit hij om afscheid van
haar te nemen.
In
het tweede gedeelte van de film wordt steeds duidelijker dat de planeet
Melancholia op ramkoers ligt. Opvallend genoeg wordt Claire, die haar zaakjes
altijd zo goed voor elkaar heeft, steeds onrustiger, terwijl de depressieve Justine
steeds kalmer wordt. Af en toe kijkt Claire naar internetpagina’s met een
prognose van de baan van Melancholia. Die zien er niet best uit: na een nauwe
passage spiraleert de planeet terug naar de aarde, waarna ze op elkaar zullen
botsen. Haar man John probeert haar gerust te stellen, maar dat is maar
toneelspel: als duidelijk wordt dat een botsing onvermijdelijk is, pleegt hij
zelfmoord. Justine reageert heel anders. In de nacht voor de ramp loopt ze naar
buiten en gaat in het blauwe schijnsel van Melancholia naakt op een rots
liggen, met haar gezicht naar de planeet toegekeerd. Ze ziet er heel kalm uit,
alsof het vooruitzicht van het einde haar oplucht. Het lijkt wel alsof ze met
de planeet flirt.
In het zicht van het definitieve einde voeren de zussen de volgende dag hun laatste gesprekken. Justine is ervan overtuigd dat er geen weg terug is. “Er is alleen leven op aarde”, zegt ze. “Maar niet lang meer”, laat ze er met trillende stem op volgen. Ze weet zeker dat niemand de mensheid ooit zal missen. “De aarde is kwaadaardig. We hoeven er niet om te rouwen.” Vlak voor het moment van de botsing gaan de beide zussen, samen met het zoontje van Claire, naar het gazon voor het landhuis om het einde af te wachten. De film eindigt in een oogverblindende gloed van blauwwit licht, waarna een diepe stilte valt. De aarde heeft opgehouden te bestaan.
Justine en Claire staren naar Melancholia.
In het zicht van het definitieve einde voeren de zussen de volgende dag hun laatste gesprekken. Justine is ervan overtuigd dat er geen weg terug is. “Er is alleen leven op aarde”, zegt ze. “Maar niet lang meer”, laat ze er met trillende stem op volgen. Ze weet zeker dat niemand de mensheid ooit zal missen. “De aarde is kwaadaardig. We hoeven er niet om te rouwen.” Vlak voor het moment van de botsing gaan de beide zussen, samen met het zoontje van Claire, naar het gazon voor het landhuis om het einde af te wachten. De film eindigt in een oogverblindende gloed van blauwwit licht, waarna een diepe stilte valt. De aarde heeft opgehouden te bestaan.
Deze
film heeft diepe indruk op me gemaakt. Zo vond ik Kirsten Dunst in haar rol van
Justine fenomenaal goed. Heel geloofwaardig speelt zij de rol van een zwaar
depressieve jonge vrouw. Dat ze er op het filmfestival van Cannes in 2011 een
award mee won als beste actrice vind ik dan ook terecht. Maar deprimerend vond
ik de film desondanks wel. Er is wat mij betreft maar één tegengif tegen dat
gevoel: het besef dat we elkaar vooral als medemensen moeten zien. Dreigingen
uit de kosmos werpen ons terug op de essentie. Een open, liefdevolle houding
tegen elkaar is voor mijn gevoel dan ook ontzettend waardevol. Samen kunnen we
zo’n dreiging misschien aan, maar een diep verdeelde mensheid staat machteloos
als er ooit een planeet of grote planetoïde op ons afstormt. En ooit zal dat
gebeuren.
Impending disaster: de planeet doemt op boven de horizon.
Slotscène van Melancholia: Justine bouwt een 'magische hut' voor het zoontje van Claire en vertelt hem dat ze daar veilig zullen zijn. Gedrieën wachten ze het einde van de wereld af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten