zaterdag 10 september 2011

Nain ielèven


11 september 2001, 14.40 uur. Vandaag is mijn vrouw jarig. We hebben besloten met onze nog jonge kinderen en met het bezoek naar de MacDonald’s te gaan. Vlak voordat we vertrekken loop ik nog even naar mijn kamer om mijn mails te checken. Terwijl ik achter de computer zit is het net alsof er aan mijn linkerbeen wordt getrokken. Zit er misschien een kat onder mijn bureau? Ik kijk eronder, maar zie niets ongewoons. Daarop loop ik naar beneden en pak de autosleutels. We gaan! Met opgetogen gezichtjes stappen onze kinderen in, het feest kan beginnen. Mijn schoonzus en haar zoontje volgen ons in een tweede wagen. 

15.30 uur. De kinderen hebben hun Happy Meals naar binnen gewerkt, de plastic cadeautjes zitten bij mijn vrouw in de tas. Omdat het erg zacht is buiten – de Amerikanen zouden het hebben over een Indian summer - zijn we naar het terras gegaan. Er staan een paar speeltoestellen: een felgekleurde glijbaan met allerlei slurven eraan, een klimrek en een paar schommels. De kinderen doen hun schoenen uit. Joelend en schaterend zitten ze elkaar in de glijbaan achterna.
16.00 uur. Mijn neefje heeft het in zijn broek gedaan, de glijbaan ziet er vreselijk uit. Mijn vrouw gaat naar binnen en vraagt een ober of we Spic & Span, een emmer water en een borstel mogen hebben om de rommel op te ruimen. De ober reageert begripvol: “Geen nood, mevrouw, wij maken het wel schoon”. Hij pakt een stuk papier en plakt dat op het glijbaanhuisje. “Wegens hygiënische omstandigheden gesloten”, staat er stijfjes op. We grijnzen erom en filmen het stuk papier met die tekst.
16.15 uur. Het is opvallend stil in de MacDonald’s. Vreemd. Rond deze tijd komen meestal bezoekers binnen die na hun werk een Big Mac komen halen. De jongens en meisjes achter de balie praten op gedempte toon tegen elkaar, maar we kunnen hen niet verstaan. We drinken nog een kop koffie, de kinderen krijgen een ijsje met een verrassing. Daarna rijden we doodgemoedereerd terug naar huis.
20.00 uur. Het verjaardagsbezoek is weg. Ik zet de t.v. aan en schrik. We zien vliegtuigen die de Twin Towers binnenvliegen. Ook laat men beelden zien van het Pentagon. Een deel ervan is weggeslagen door een Boeing die zich op volle snelheid in het gebouw heeft geboord. Een vierde toestel is gekaapt en gecrasht. Amerika is in oorlog, klinkt het overal.
23.30 uur. Politici en commentatoren vragen zich af wie er achter deze aanslagen zit. Eén ding is duidelijk: het antwoord zal vernietigend zijn, dit moet worden gewroken. Mijn vrouw ligt al in bed, ik blijf gefascineerd kijken. Een paar schalen met borrelnootjes, chips en blokjes kaas staan nog op tafel. Gedachteloos doe ik af en toe een greep in de schaaltjes. Vreemd: terwijl er een soort wereldoorlog uitbrak zaten we vanmiddag bij de MacDonald’s. Het contrast kon bijna niet groter zijn. Stel je voor dat de wereld was vergaan terwijl we aan de Big Mac zaten. Absurd gewoon. Ik schakel over op CNN

12 september 02.00 uur. De t.v. heb ik uitgedaan. Hoewel het me anders niet zo stoort – je raakt aan die gelikte filmpjes gewend – erger ik me aan de reclame voor Mitsubishi, Rolex en whisky. Zelfs als er een grote komeet op de V.S. zou inslaan waardoor miljoenen mensen levend zouden verbranden, zou CNN tot de laatste minuut reclame blijven uitzenden. Als een paar buitenaardse bobo’s in een UFO voor het Witte Huis zouden landen om officieel kennis te maken met de Amerikaanse president, zou de rechtstreekse uitzending daarvan voor dat gejengel worden onderbroken.
Ik loop naar de keuken en zet de lege schalen, de bordjes en de gebakvorkjes in de afwasmachine. Morgen moet ik er weer vroeg uit. Erg gerust ben ik niet door wat ik gezien heb. En opeens herinner ik me het voorval van die middag, toen ik eventjes achter de computer zat: er werd zomaar aan mijn been getrokken. Zouden andere mensen dat nu ook hebben als er iets gebeurt waardoor de wereld op slag verandert? Ben ik paranormaal geworden? Wat staat ons nog te wachten? Ik gaap, doe de lichten in de kamer uit en loop naar boven.
Vlak voordat ik in slaap val speelt er steeds één zinnetje door mijn hoofd: ”Het antwoord zal vernietigend zijn, hierna is de wereld nooit meer dezelfde”.

7 opmerkingen:

  1. Hoe de wereld ook mag veranderd zijn, na Nain Eleven, jouw vrouwtje is nog steeds jarig op 11 september, Hendrik... en zo zijn er dus ook dingen die niét veranderen; gelukkig maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk, Francine, misschien is het ook maar goed om zulke momenten in huiselijke kring of met familie door te maken, of er zelfs geen weet van te hebben als het gebeurt. Wie weet waar ik ben als er écht een komeet of asteroïde inslaat... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Hendrik,

    Weet je nog waar je was en deed op 26 december 2004? Ik denk dat velen dan toch even moeten nadenken. Het was de grote tsunami in de Indische oceaan en eiste een slordige 290.000 doden en daarbij nog een groot aantal gewonden. Complete woongebieden volledig van de aardbodem verdwenen en vele gezinnen en familie's uit elkaar gerukt. Toch ietwat vreemd dat dit minder impact heeft dan de gebeurtenis in Amerika.De wereld is na de tsunami niet of nauwelijks veranderd en toch komt het een beetje wrang over. Is het omdat het maar "derde wereld" landen zijn, of omdat het maar een natuurramp is of liggen de belangen in onze "westerse wereld" ergens anders. Voor veel, zeg maar heel veel mensen uit die regio is die ellende van toen nog steeds dagelijkse realiteit en toch horen we of zien we daar maar bitterweing van. Enige tijd terug werd er zelfs al gesuggereerd dat men daar "klaar" was en dat er zelfs geld over zou zijn van de vele giften.
    We zien met enige regelmaat nog de schokkende beelden van de twin-towers en natuurlijk is dat vreselijk en erg maar als je dit vergelijkt met de tsunami-ramp, dan kun je toch niet anders dan concluderen dat de menselijke drama's en emotionele gevolgen een veelvoud is ten opzichte van de ramp in Amerika. Ach, laten we de media maar de schuld geven, en toch..........

    Groetend, Paul Jager

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat je opmerkt is terecht, Paul: er zijn de afgelopen jaren heel veel rampen geweest waarbij veel meer slachtoffers vielen dan bij de aanslagen op 11 september 2001. Kort voor die datum vielen er ca. 40.000 doden bij een aardbeving in Pakistan. Op 26 december 2004 kwamen bijna 300.000 mensen om bij een tsunami in de Indische Oceaan. Op Haïti vielen ruim 200.000 doden bij een aardbeving. Wie maalt daar nog om? Alleen de bewoners zelf, ben ik bang.
    Maar omdat de V.S. zichzelf als het middelpunt van de wereld beschouwen zijn ze als reactie op 'nine eleven' twee zinloze oorlogen begonnen, tegen Afghanistan en Irak, en is de wereld door Bush' 'War on Terrorism' in de greep geraakt van een paranoia zoals we nog nooit eerder hebben meegemaakt.
    Niet de aanslagen op 11 september hebben daarom de wereld veranderd, maar de reactie daarop van Bush en een paar bondgenoten, 'the coalition of the willing'. Ook het wereldwijde afluisteren en bespioneren van mensen via de media heeft de wereld sindsdien verziekt. Anders kan ik het niet zien.
    Vriendelijke groet,
    Hendrik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Hendrik,

    Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat Amerika zichzelf ziet als het middelpunt van de wereld en dat zie je in heel veel zaken terug. kijk maar naar het aantal new age stromingen, veel daarvan vinden hun oorsprong in Amerika, of kijk naar het bedrijfsleven, veel nieuwe inzichten en opvattingen komen wederom uit Amerika. Maar of alles wat uit Amerika komt ons nou zeveel goeds brengt?, is maar de vraag. het is niet alleen "big brother is watching you" maar meer en meer "big brother is controlling you"
    Natuurlijk heb je ook gelijk als je zegt dat de wereld na nine/eleven is veranderd en komt "freedom of speech" steeds meer in de verdrukking zoals je ook al aangaf in 1 van jouw eerdere colums. Als ik op de TV zie en hoor dat alle namen van de gevallenen weer worden opgenoemd (twin-towers), krijg ik eigenlijk weer de kriebels van het Amerikaanse gevoel van rechtvaardigheid.Trouwens er bestaan nogal wat theorieen over nine/eleven, mogelijk zou het zelfs van binnenuit (Amerika) zijn ontstaan en bedacht. Feit is wel dat veel zaken rondom nine/eleven mogelijk niet of geheel niet schijnen te kloppen. Maar nog waarschijnlijker is het dat wij dit nooit te horen zullen krijgen.
    Bedankt trouwens voor je colums, zeer hoge kwaliteit en dwingen tot nadenken.

    Groetend, Paul Jager

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Hendrik,voor mij persoonlijk is de wereld na Nine Eleven niet echt veranderd.Voor vele Moslims in de wereld wel!Doordat moslims deze aanslag gepleegd zouden hebben,worden ze plotseling gevaarlijk.En als er dan in Nederland ook nog een meneer rondloopt die voortdurend negatief hamert op alles wat Moslim is,dan wordt er naar mijn mening haat gezaaid!Binnen mijn familie hebben we geluk een moslim te hebben.Hij is afkomstig uit Afrika en een hardwerkend mens!en hij is zwart.Door de aanslagen in Amerika is het er voor hem niet echt leuker op geworden,op straat krijgt hij b.v de Hitlergroet.Ook wordt mij wel eens gevraagd wat ik ervan vindt dat hij binnen onze familie is gekomen!Dat zijn vragen die je niet steld als de persoon uit Staphorst komt en zo wit is als een vaat doek,
    Doordat een klein groepje Moslims deze aanslagen zouden hebben gepleegd ,worden we door bepaalde mensen geacht alle moslims te haten.Dat weiger ik ten ene male.Vaak wordt er over Moslims geoordeeld,zonder de mensen te kennen.Ook het geloof is achterlijk.Omdat voor mezelf uit te zoeken ben ik de Koran gaan lezen!Tot mijn grote verbazing zijn er vele overeenkomsten met de Bijbel!Waarom hoor ik de PVV noioit over het christendom?Is dat niet achterlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Yvonne, voor mij persoonlijk is er na 11 september 2001 ook niet zo veel veranderd, maar er zijn wel een paar zinloze oorlogen gevoerd en ook is er nu veel meer contrôle op het doen en laten van burgers (voortdurend scannen van het telefoon- en emailverkeer, strenge contrôles op luchthavens etc.).

    Ik ben het met je eens dat het erg is dat moslims door die aanslagen nu veel meer worden gediscrimineerd dan vòòr nine eleven. Discriminatie is sowieso foute boel.

    Fijn dat je zelf de Koran bent gaan lezen om uit te zoeken waar de Islam op neerkomt. De beste (en modernste) vertaling is van Kader Abdollah. Heb je die misschien gelezen? Het klopt dat er veel overeenkomsten zijn tussen de Islam en het christendom. Ik vind die godsdiensten niet achterlijk. Wél geloof ik dat mensen op een intolerante manier met religies kunnen omgaan, maar dat zegt dan vooral iets over de persoon die zich zo opstelt. De overgrote meerderheid van de moslims en christenen hebben een hekel aan geweld en leiden hun eigen kalme leven.

    Wilders wil trouwens in artikel 1 van de Grondwet laten vastleggen dat de joods-christelijke en humanistische tradities in ons land dominant blijven. Dat is een poging om de invloed van de Islam terug te dringen. Op die manier wil hij het christendom als schild tegen de Islam gebruiken. Voor iemand die zelf niet gelooft vind ik dat niet fraai, want hij gebruikt de ene religie om er de andere religie mee om de oren te slaan.

    BeantwoordenVerwijderen